Zaczynaj od dlaczego – Simon Sinek

Simon Sinek jest konsultantem i autorem. W książce o tytule „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania.” pisze o tym co jest podstawą sukcesu firmy.

Co jest podstawą działania firmy?

Simon Sinek stawia hipotezę, że najważniejsze dla firm jest stworzenie swego rodzaju wizji, która odpowiada na pytanie dlaczego firma robi to, co robi.

To co wiemy na temat firmy najłatwiej jest stwierdzić poprzez to jak firma to robi oraz co robi. Jednak jeżeli nie wiemy dlaczego to robi, to prawdopodobnie firma będzie jedną z wielu.

Przykładem jest Apple. To firma, która ma jasno określone dlaczego. Ta firma robi wszystko, żebyś był mógł być innym niż wszyscy. Jej hasło to „Think different”, czyli „Myśl inaczej”. Kiedy porównujemy ich produkty z produktami innych firma, to często daje się zauważyć, że to raczej inne firmy mają produkty z większą ilością funkcji, mocniejszymi procesorami, większymi ekranami. Jednak to Apple ma swoich „wyznawców”, którzy potrafią stać w kolejkach po to, żeby kupić najnowszy model… Steve Jobs miał wizję prostą do zrozumienia: „Komputer dla każdej osoby”.

Model, który proponuje Sinek zaczyna się od „Dlaczego”, następne pytanie to „Co” i ostatnie to „Jak”. „Co” firma i „Jak” to robi jest bardzo łatwo skopiować. „Dlaczego” jest bardzo trudne do naśladowania, a wręcz niemożliwe.

Cały ten model nazwany jest „złotym kręgiem”. W środku złotego kręgu jest „Dlaczego”, następnie jest „Co”, a całkiem na zewnątrz jest „Jak”.

Jak produkty stają się „Towarami”

Właściwie każda powstająca firma ma swoje „Dlaczego”. Jeżeli będzie je komunikować pracownikom i dbać o to, żeby było przestrzegane, to będzie ono podstawą wzrostu tej firmy. Większość firm jednak zapomina o tym dlaczego powstała i staje się zwyczajna. To co się obecnie dzieje, to ciągłe „utowarowanie” produktów. Produktami, które kupuje się na wagę, takimi jak węgiel, stal, mąka, makaron czy na sztuki jak bułki, chleb.

Zastanówmy się co się stało z komputerami? Marka komputera ma małe znaczenie (no chyba, że to Apple) liczą się parametry i cena. Telewizor? To samo. Trochę inaczej jest z samochodami, ale i tu często marka nie ma znaczenia (poza markami luksusowymi).

Przykładem tego jak firma może zapomnieć o swoim „Dlaczego” jest Walmart. Ta największa w USA, a może i na świecie, sieć po śmierci swojego założyciela – Sama Waltona w 1992 roku stała się jednym z najbardziej znienawidzonych pracodawców. Wcześniej tak nie było. Dzisiaj Walmart przegrywa z Costco, którego strategią jest to co kiedyś było najsilniejszą bronią Walmartu: koncentracja na sprzedaży – dbanie o swoich pracowników, minimalizacja ilości indeksów towarowych i brak reklam. Costco płaci swoim pracownikom więcej niż konkurencja! Jednocześnie ma najniższą rotację wśród pracowników…

„Dlaczego” Costco to zrozumienie, że zadowolony pracownik jest konieczny, żeby klient był zadowolony. Zadowolony klient kupuje więcej!

Rentowność Costco (mimo wyższych kosztów pracowniczych, co nie do końca jest prawdziwe, ale to temat na dłuższą rozprawę) jest wyższa niż Walmartu i Targetu – ich największych konkurentów…

Kiedy Zarząd Walmartu protestował przeciw podnoszeniu płacy minimalnej, to Zarząd Costco popierał ten ruch. Nic dziwnego, bo płace w tym pierwszym musiałby wzrosnąć, a w Costco i tak są powyżej tej nowej płacy minimalnej…

Da się? Da się!

Tutaj możesz pobrać fragment książki, a tutaj ją kupić.

Tym optymistycznym akcentem, który może dotrze to naszych rodzimych przedsiębiorców, kończę ten wpis.

Twój konsultant

Jacek

PS. Jeżeli uważasz, że mój blog jest ciekawy, to zapisz się na listę. Dlaczego? Dzięki temu dowiesz się znacznie więcej o tym jak lepiej zarządzać firmą i jak rozwiązywać problemy!

3 komentarze

  1. Marek 31 lipca 2015

Leave a Reply